Alle coachesUitlegEmail ConsultBlogHoroscoopKaartleggenContactVacature

Mindfulness oefening

Mindfulness oefeningen voor thuis. Wat kun je zelf op dit moment toepassen in je leven om bewuster met jezelf en je gevoelens om te gaan? In dit blog geven we oefeningen voor thuis mee, maar vertellen we ook meer over mindfulness en de betekenis.

Mindfull of Mind full? Zit je hoofd vol van al jouw gedachtes? Overdenk je veel zaken, of ben je veel bezig met alle verwachtingen die jij zelf, of anderen stellen? Of ben je juist gefocust op wie jij bent en wat jij voelt, alles om je heen en wat het doet met je? Het is heel normaal dat je in je dagelijkse leven vol zit met allerlei emoties. Alles wat we doen roept emoties op, en geeft een bepaalde trilling af. Zo ook onze gedachten, en wat we dus voelen/denken.
  
 

Wat betekent mindfulness?

Mindfulness is een bewustwording van alle emoties, en wat bijvoorbeeld een situatie met je doet. Mindfulness is aandacht creëren voor wat er om je heen gebeurt, maar ook vooral wat er binnenin jezelf gebeurt. Mindfulness kun je eigenlijk altijd toepassen, maar het kan veel aandacht kosten om je mindset om te draaien.


Mindfulness werking

De werking van mindfulness is groter dan sommige mensen denken. Het kan voor velen zweverig klinken, maar dat is het eigenlijk niet. In het dagelijkse leven zijn we zo gefocust op prestatie, dat we onszelf vergeten, en voorbij lopen. Continue zitten we vol met prikkels, en wat anderen van ons denken. Wat trek ik vanavond aan naar dat feestje? Hoe denkt mijn collega over mij? Ik vind mezelf niet zo mooi meer, of andere gedachten. Dit is heel menselijk, maar niet gericht op wie we zijn. Het geeft aan dat we heel veel bezig zijn met wat een ander vindt, en op zoek zijn naar bevestiging, het goed genoeg zijn voor een ander. Dit is niet slecht of negatief, maar heeft veel invloed op hoe je naar jezelf kijkt. Vaak komen deze gedachten vanuit een ervaring, of patroon die ontwikkelt is. Uiteindelijk is het op jonge leeftijd al ontwikkelt: we willen er allemaal bij horen.


Liefde voor wie je bent

De werking van mindfulness toepassen geeft meer rust, inzicht en ontwikkeling in wie jij bent, en waar je voor staat. Wat ervaringen met je gedaan hebben, en hoe je er nu mee omgaat. Mindfulness zorgt voor bewust zijn van je gevoelens, en hier rust in vinden. Een mindfulness oefening kan bijvoorbeeld op het moment van veel gedachten zijn: even helemaal niets meer denken, zeggen of woorden voor je gevoelens willen gebruiken. Soms is het er zijn, het luisteren naar jezelf voldoende om in alle chaos van emoties, rust te creëren.


Mindfulness oefening voor thuis

Waar zullen we beginnen? Er zijn tal van mindfulness oefeningen die je kunt toepassen in je dagelijkse leven. Het is belangrijk dat je voor jezelf gaat openstaan. Welke prikkels en emoties worden je op dit moment teveel? Wat roept een natuur wandeling in je op? Kun je hier je hoofd leeg maken, of ervaar jij juist rust in muziek luisteren? Het bewustworden van je eigen emoties is een belangrijk onderdeel. Tijdens het ontbijt, lunch en avondeten kun je toepassen dat je bewust bezig bent met je eten. Je kunt tijdens het bereiden van je eten bijvoorbeeld verse ingrediënten gebruiken. Ben je normaal tijdens het eten gehaast? Zorg ervoor dat je bij elke hap, goed proeft welke smaak je ervaart. Probeer rustig te eten, en kleine hapjes te nemen van je maaltijd. Het is belangrijk dat je bewust mag worden van wat het eten met je doet, en welke werking eten op je lichaam heeft. Luister goed naar je lichaam/brein wanneer deze het signaal afgeeft dat je vol zit. 


Mindfulness oefeningen op een rij


1.  Tellen: Bij een vol hoofd, met allerlei gedachten, tel je gedachten weg. Tel tot 10, en begin opnieuw wanneer je merkt dat je nog niet rustig bent. Dit werkt ontspannend, en zorgt ervoor dat jij je niet richt op allerlei gedachten in je hoofd. 

2.  Ademhaling: Ga op je rug liggen, en leg je hand op je onderbuik. Op het moment dat je inademt, wordt je hand omhoog geduwt, en bij het rustig uitademen weer naar beneden. Herhaal dit.

3.  Mediteren: Tijdens het mediteren kun je los laten, en bewust worden van wie jij bent, en wat jij verlangt in het nu. Door intuïtief een meditatie te kiezen, zorg je ervoor dat je bewust wordt van wat jij nu nodig hebt. Onbewust weten we meer vanuit onze natuur wat we nodig hebben. Leer hier naar te luisteren.

4.  Natuur: In de natuur vinden we een oplaadpunt. Natuur geeft rust. Kijk om je heen, wat zie je? Let op de kleine details die je ziet. Wat geeft dit aan jou? Bekijk de magie om je heen, en leer te genieten van wat er op het huidige moment om je heen is. Het geeft niet alleen inspiratie, maar je zult bij het oefenen ook leren hoe magisch de natuur om je heen is, en welke inzichten over jezelf verborgen liggen.

5. Afleiding: Door je telefoon, tablets, computers of andere elektronica weg te leggen, een letterlijke pauze te nemen van deze invloeden.. zorg je ervoor dat je jouw brein rust geeft. Zet een timer voor jezelf hoelang je geen gebruik wilt maken van elektronica. Het is bewezen dat door veel dingen tegelijk te doen, de productiviteit juist afneemt. Loop vaker weg bij je desk op het werk, om echt even te lopen, water te drinken of wat rust te nemen. Een pauze van 5 minuten is vaak al voldoende om je even tot rust te brengen.


mindfulness oefening
Mindfulness vragen

Heb je behoefte om vertrouwelijk een gesprek aan te gaan over wat je voelt, of hoe je het beste in contact kan komen met jezelf? Op Spiritchat kun je een reading starten met ervaren minfulness coaches, mediums of paragnosten. 

Start jouw reading ✨ ⟶ 

 






Datum: 25-10-'22

Terug naar overzicht

Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten