Alle coachesUitlegEmail Consult Thema's Horoscoop KaartleggenContact

Vergeving

Vergeving... Het kan een hele klus zijn. Om jezelf of een ander te vergeven.

Vergeving... Het kan een hele klus zijn. Om jezelf of een ander te vergeven.
Misschien heb je weleens gehad dat je slapeloze nachten had , woelen en nog eens woelen in bed en het gaat maar door
in je hoofd. Vergeving kan in vele situaties zijn. Ook als je bijvoorbeeld iets liever (achteraf) niet had gedaan. Waarmee je bijvoorbeeld jezelf of anderen hebt gekwetst.
Hoe vergeef je nou eigenlijk jezelf? Je gaat eigenlijk door verschillende fases heen.
Vergeving van jezelf is misschien wel de moeilijkste.. Want vaker zijn we tegen ons zelf een stuk 'harder' dan tegen een ander.
 
 
 

Fases van vergeving : acceptatie

Opnieuw is nummer 1 acceptatie dat je iets hebt gedaan of dat een ander iets heeft gedaan waarbij het niet gewenst is geweest. Het proberen in te leven zowel in jezelf als in de ander, en dat fouten of (liever gezegd) lessen meemaken  bij ons leven hoort. En soms lijkt er niets positief uit op te maken, en welke les hebben we dan geleerd? Soms moet je inderdaad ver zoeken of echt je bewust zijn openen om te kunnen ervaren wat je van de situatie kunt leren. Dat komt later.
 
Acceptatie is stap 1. Het is gebeurd hoe pijnlijk het ook is of was, en daarnaast is het inleven, de empathie zowel in jezelf als eventueel in de ander een belangrijke stap. En kun je het ergens begrijpen dat de ander of jij zelf een bepaald gevoel heeft gehad wat het heeft veroorzaakt (het gedrag waarvoor je vergeving wilt geven)? Het kan ook een patroon zijn die ontstaan is door bijvoorbeeld een bepaalde gebeurtenis uit het verleden. Het zijn in ieder geval lessen die je doen groeien. 
 
 
Fysieke symptomen 
Enkele van de effecten die samenhangen met het niet kunnen vergeven van anderen of jezelf kunnen de volgende symptomen veroorzaken: depressie, hoge bloeddruk, spierspanning en een verhoogde hartslag. 
Het is dus zowel geestelijk als fysiek belangrijk om stap 2: Los te laten, dit doe je middels door de bovenstaande stap: acceptatie.
 
 

Mag je van jezelf genieten?

Mag jij van jezelf opnieuw lachen? En genieten? Of mag de ander dit van jou? Het is belangrijk het verleden een plek te geven of in ieder geval te leren afsluiten. Niet gemakkelijk want het is  natuurlijk een proces. Voor de 1 duurt dit proces kort, en voor de ander kan het langer duren. Hoe dan ook is de tijd die je ervoor neemt niet erg, het is hoogstens (nog) vermoeiend(er) als het langer duurt. 
 
En daarvan kun je dus wel degelijk symptomen krijgen die onprettig zijn. En dat maakt misschien ook wel dat je het zo graag wilt, Probeer jezelf niet te forceren maar probeer het te voelen en te leren begrijpen/accepteren. De stappen kunnen je hierbij helpen.
Uiteindelijk geeft het je ruimte en kan de gekwetstheid plaats maken voor liefde en vergeving. 




Datum: 30-11-'-1

Terug naar overzicht

Een moment geduld...
Als respons van de website uit blijft,
neem dan contact met ons op.

Contact Sluiten